Tuesday, April 19, 2011

entri khas: kenape diet still tak kurus ni...hmmm...

korang perasan tak kenapa ek kita dah cuba diet seperti yg di ajar oleh dietician dan joging beratus pusingan tapi still tak turun2 berat badan..???

                                      WHHYYY...?????
Actually Sarah pun sama macam tu gak dulu... mmg teringin nk kurus... tak la gemuk sangat pun...(bersyukur..) tapi bila org asyik pandang dan cakap 'Sarah,kenapa makin berisi ni..', 'Sarah kenapa bla..bla...?' Arrgghhhh... TENSIONN...!!!! Ada pasangan pon cakap benda yang sama... hmmm... Pernah tak korang alami benda yang sama..???


 Dalam byak2 part badan kita ni, tempat yang paling susah sekali nk turun adalah PEROT!!! Tau tak kenapa?? Rupanya dalam usus kita ni ada bakteria baik dan jahat..bakteria baik ni membantu melindungi usus kita dan membantu sistem penghadaman kita. Tapi sekarang kalau kita lihat macam2 benda yang kita makan dan macam2 kandungan yang ada dalam makanan kita.. cth nya bahan2 kimia makanan.. Sebenarnya nak bagi kita rasa sedap untuk makan dan tahan lama. Bahan2 ni sebenarnya memberi efek yang tak baik untuk usus kita.. Ia menambah bilangan bakteria jahat dalam usus kita.. huhuh... of course la kalau banyak sangat yang jahat mana boleh hero nak menang.. same like our usus... Bakteria jahat yang banyak akan menyerang bakteria baik dalam badan...menyebabkan proses penghadaman makin kurang dan kadar metabolisma badan menurun.. penambahan lemak dalam badan meningkat..!!


So in the end kita makin membesar dan termasuk dalam golongan obesiti... Dan yang paling menakutkan actually bila bakteria jahat menguasai usus kita ia boleh menyebabkan kita senang diserang kanser usus...!! hmmm...kanser memang takda jalan untuk disembuhkan...:(

3 comments:

  1. kalau dulu mmg minat sangat makan fastfood...tapi skang alhamdulilah mmg jarang makan fastfood...

    ReplyDelete
  2. Huhu...tau tkpe..kekadang naik fedup nk diet..last2 makan terus kan..tp bila dapat tau info ni trus nekad tknk mkn sesuka hati... Thanks tu nelly pasal singgah blog sarah...:)

    ReplyDelete